inne nasze serwisy:     czas      biznes oferty      inwestowanie      webdesign      kreatywnoæ      e-marketing      pp

 

Wyró¿nione Ksi±¿ki:
- psychomanipulacja
- wywieranie wp³ywu - Cialdini podstawa!
- alchemia manipulacji
- sztuka perswazji
 
W temacie (warto zajrzeæ):
- start
- choroby psychosomatyczne
- Oswajamy psychoterapiê
- Opisy dolegliwo¶ci
 
kreatywno¶æ, twórcze my¶lenie:
- my¶lenie lateralne
- burza mózgów
- zabawy z problemem
- 6 kapeluszy
- twórczy dialog
- twórczo¶æ i zdrowie
 
manipulacja, wywieranie wp³ywu:
- o manipulacji
- techniki manipulacji
 
NLP - neurolingwistyczne programowanie:
- podstawowe wzorce komunikacji
- metaprogramy
 
inne:
- pomoc psychologiczna
- mapy my¶li
- szybkie czytanie
- u¶miechnij sie teraz
- smiech a depresja
- inteligencja emocjonalna a ¿ycie
- dwie pó³kule mózgu
- feng shui
 
praca w grupach, zarz±dzanie:
- lodo³amacze
- scenariusze szkoleñ: skupianie uwagi
 
¿ycie codzienne:
- sposoby na chandrê
- stres
- komunikacja 1
- komunikacja 2
 
e-kursy:
- Wywieranie wp³ywu
- manipulacja, perswazja CD
 

 
Polecam:

trening twórczo¶ci, kreatywno¶æ


Gazetka Kreatywna, to inicjatywa maj±ca za zadanie promowaæ twórcze, kreatywne my¶lenie.

Dialog - Najstarsza technika twórczego myÅ›lenia!

WybierajÄ…c spoÅ›ród wielu mniej lub bardziej skomplikowanych technik twórczego myÅ›lenia, zapominamy o tej, co już umiemy i posÅ‚ugujemy siÄ™ na codzieÅ„. "Najciemniej pod latarniÄ…" - tak można tÄ… sytuacje nazwać, najstarsza metoda twórczego myÅ›lenia, jest po prostu dialog. Każdy, kto tylko umie posÅ‚ugiwać siÄ™ jakimÅ› jÄ™zykiem (przekaźnikiem) wykorzystuje dialog do rozwiÄ…zywania problemów, tworzenia nowych idei, zarówno dialog wewnÄ™trzny (autorefleksja, zastanawianie siÄ™) jak i rozmowÄ™ z drugim czÅ‚owiekiem.

Psychologia wywierania wp³ywu, psychomanipulacja Wywieranie wp³ywu i psychomanipulacja
autor: Andrzej Stefañczyk
stron: 194
wejd¼: www


 

Czym jest, a czym nie jest dobry twórczy dialog?

Dialog, dialogaby mógÅ‚ prowadzić do tworzenia nowych idei, powinien być przede wszystkim swobodnÄ… naturalnÄ… wymianÄ… myÅ›li. Drugim koniecznym warunkiem do speÅ‚nienia jest postÄ™p dialogu, rozmowa może "stać w miejscu" lub "krÄ™cić siÄ™ w kóÅ‚ko", tymczasem chcÄ…c osiÄ…gnąć okreÅ›lony cel poprzez rozmowÄ™ musimy jÄ… prowadzić do przodu przez kolejne etapy. TrzeciÄ… ważnÄ… sprawÄ…, na którÄ… powinniÅ›my zwrócić uwagÄ™ jest nastawienie rozmówcy, nigdy nie powinniÅ›my znać, przewidywać efektu koÅ„cowego rozmowy, aż do samego jej zakoÅ„czenia.

PodstawowÄ… sprawÄ… przy wykorzystywaniu tej metody, jest Å›wiadomość celu rozmowy, przez przynajmniej jednego z rozmówców, należy jednak pamiÄ™tać, że ma to być sama Å›wiadomość celu, nie wizja zakoÅ„czenia rozmowy. ProwadzÄ…c dialog nie możemy mieć przygotowanej mowy, bo wtedy przybiera to formÄ™ jednostronnego przekazu: nadawca-informacja-dbiorca, tymczasem powinniÅ›my dążyć do aktywnej interakcji z odbiorcÄ…: nadawca-informacja-dbiorca-informacja zwrotna itd. Jednostronne mowy nie prowadzÄ… do rzeczy nowych, a dodatkowym zagrożeniem z nimi zwiÄ…zanym jest narastanie sytuacji konfliktowej. Wyobraź sobie rozmowÄ™, w której jesteÅ› zmuszony sÅ‚uchać, a nie jesteÅ› w stanie siÄ™ odezwać, aż do koÅ„ca mowy, w gÅ‚owie narastajÄ… pytania, wÄ…tpliwoÅ›ci, dobrze jest jak koÅ„cowym efektem takiej rozmowy jest przynajmniej "wybuch wÄ…tpliwoÅ›ci" i rozmowa (choć najczęściej polega to na bezsensownym bronieniu argumentów mówcy, poprzez różne techniki manipulacji). Najczęściej niestety koÅ„czymy odchodzÄ…c z zachowaniem swoich myÅ›li dla siebie, a "konflikt narasta" jeszcze bardziej wpÅ‚ywajÄ…c na przyszÅ‚e relacje sÅ‚uchacza z mówcÄ….

Zobacz jak bronić się przed bezsensowną manipulacją: Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji..

Wszelakie plany, nadajÄ…ce rozmowie schematyczny charakter sÄ… wrogiem jej twórczego charakteru. Dobrym przykÅ‚adem "zabijania twórczoÅ›ci" w ten sposób, sÄ… zajÄ™cia/konwersatoria w szkoÅ‚ach (pisze to z nadziejÄ…, że to siÄ™ kiedyÅ› zmieni), kierowane przez jedna osobÄ™ "nauczyciela", która ma z góry zaÅ‚ożone koÅ„cowe ich rozwiÄ…zania w programie nauczania oraz literaturze przedmiotu. Nie jest ważne, do jakich wniosków uczniowie dojdÄ…, jakie aspekty zauważą podczas rozmowy, do zeszytów tak czy inaczej zostanie zapisane to, co tam być powinno i to, co bÄ™dzie na egzaminie, zakoÅ„czenie takiego dialogu bez wzglÄ™du na przebieg jest zawsze takie samo. Niesie to ze sobÄ… oczywiÅ›cie dużo zagrożeÅ„, gÅ‚ównym jest to, że uczniowie potem szukajÄ… gotowych rozwiÄ…zaÅ„, bo wiedza, że cokolwiek by nie wymyÅ›lili tak czy inaczej rozwiÄ…zanie koÅ„cowe można przewidzieć z opracowaÅ„.

Tak nauczeni ludzie wchodzą w dorosłe życie, szukając gotowych recept, z przekonaniem, że samodzielne myślenie do niczego owocnego nie prowadzi.

Uważa siÄ™ powszechnie, że istnieje coÅ› takiego jak wiedza "uniwersalna", uporzÄ…dkowana pojÄ™ciowa wiedza naukowa. PoglÄ…d ten niestety najczęściej ogranicza naszÄ… wolność widzenia, odczuwania, ruchu, sÅ‚yszenia, mówienia i czucia, nadajÄ…c każdej z tych czynnoÅ›ci swoje etykietki i ramy gdzie i jak należy umieÅ›cić poszczególne z nich. Z drugiej jednak strony gdyby nie ta wiedza, to nie mielibyÅ›my o czym dyskutować. Trzeba wiedzieć, ze wiedza sformalizowana jest przepeÅ‚niona brakami, sprzecznoÅ›ciami w postrzeganiu przez różne osoby, dlatego nie może być obiektywna, wszystko co wiemy jest tylko indywidualnym obrazem tego co rzeczywiÅ›cie jest. StÄ…d potrzeba twórczej rozmowy, twórczego dialogu, wymiany wiedzy, tworzenia krytycznego poznania.

Już Sokrates wyÅ›miewaÅ‚ monopol na posiadanie prawdy, na przyjmowanie z góry przyjÄ™tych rozwiÄ…zaÅ„. Åšwiat i wiedza wedÅ‚ug niego nie jest statyczna. Wiedza jest zmienna, stanowi proces zmieniajÄ…cy siÄ™ i trwajÄ…cy w czasie. Przyjmowanie gotowych rozwiÄ…zaÅ„, nie prowadzi do niczego dobrego, to żywa rozmowa, wspólne dochodzenie do wyniku powinno być gÅ‚ównÄ… metodÄ… poznania, tworzenia wiedzy.

Może widziaÅ‚eÅ› lub sÅ‚yszaÅ‚eÅ› kiedyÅ› wypowiedź Dalaj Lamy? - w każdym razie, pomijajÄ…c temat wypowiedzi można zauważyć coÅ› charakterystycznego, mianowicie to że przed wypowiedzeniem jakichkolwiek sÅ‚ów, dÅ‚ugo siÄ™ zastanawia. RozmawiajÄ…c nie ma On gotowego stanowiska, w danej sprawie nie dąży do jak najszybszego wyrażenia swojej opini, co niestety w naszej kulturze nagminnie jest czynione, dlatego np. unikam jak mogÄ™ rozmów telefonicznych, presja uciekajÄ…cych impulsów karze mi mówić coraz szybciej, nie zastanawiajÄ…c siÄ™ nad sÅ‚owami. Dobry dialog nie jest szybka wymianÄ… poglÄ…dów, dobry dialog prowadzi do powstania nowej wiedzy u rozmówców, poprzez tworzenie przemyÅ›lanych zdaÅ„, przemyÅ›lanych opini podczas rozmowy. dobry dialog nie powinien być wykonywany pod niczyjÄ… presjÄ…, a tym bardziej presjÄ… czasu.

Dialog - struktura

Najczęściej wiedza nasza opiera siÄ™ na osÄ…dach innych autorytetów: nauczycieli, książek, mediów (tv, radio, gazety), polityków, naukowców, znajomych czy też rodziny. Zadaniem dialogu jest doprowadzenie do krytycznego przyjÄ™cia lub zanegowania danej wiedzy, poprzez zanegowanie dochodzimy oczywiÅ›cie do nowych idei, tworzymy nowÄ… wiedzÄ™, poprzez przyjÄ™cie dochodzimy natomiast do subiektywnego poznania i zrozumienia, ta wiedza staje siÄ™ naszÄ…. Dodatkowym efektem rozmowy może być powstanie caÅ‚kiem nowych, jeszcze nie znanych wczeÅ›niej rozwiÄ…zaÅ„.

Na samym początku, zanim dojdzie do wymiany myśli, trzeba sprowokować rozmowę, służą do tego proste pytania pytające, choćby "co sądzisz na ten temat". Następnie poprzez pytania badawcze lub w przypadku rozmowy wewnętrznej w myślach uświadomienie sobie swojego zdania na dany temat, dochodzimy to określonej sytuacji wstępnej.

Kolejnym etapem jest weryfikacja postrzegania danej rzeczy, ustalenie skÄ…d i dlaczego coÅ› wiemy, źródÅ‚a naszej wiedzy na dany temat. Ważne w tym momencie jest porównanie wzajemnych doÅ›wiadczeÅ„, jak i zadawanie pytaÅ„: "Czy oby napewno to tak być powinno?", "Czy każdy ma szanse doznać podobnych doÅ›wiadczeÅ„?".

W tym momencie powinniÅ›my mieć już uÅ›wiadomiony problem, teraz dopiero możemy przejść do kreowania rozmowy na rozwiÄ…zanie danego problemu, poprzez wzajemnÄ… wymianÄ™ zdaÅ„, myÅ›li. Naprowadzamy wtedy rozmowÄ™ na prawidÅ‚owy tor rozumowania, zgodny dla wszystkich rozmówców. W tym etapie najczęściej powstajÄ… nowe twórcze myÅ›li, w efekcie połączenia kilku różnych wizji postrzegania problemu.

Teraz najważniejsza część dialogu, o której najczęściej zapominamy, powtórne zdefiniowanie problemu, jak i analiza poprzedniego etapu, dlaczego doszliÅ›my do takiego rozwiÄ…zania a nie innego. Efektem koÅ„cowym powinny być uogólnione syntetyczne wyniki, rozmowy. W koÅ„cu, przystÄ™pujemy do rozmowy twórczej z celem, ważne jest by o tym wciąż pamiÄ™tać.


 

tomek urban 2006 03 02


 





 

 


hosting, serwer na strone - zapewnia 2be.pl,
Wszelkie prawa zastrze¿one. Kopiowanie jakichkolwiek tre¶ci bez zezwolenia zabronione.
Zezwalamy na kopiowanie wybranych artyku³ów zobacz szczegó³y: Artyku³y do kopiowania za darmo - warunki