inne nasze serwisy:     czas      biznes oferty      inwestowanie      webdesign      kreatywność      e-marketing      pp

 

Wyróżnione Książki:
- psychomanipulacja
- wywieranie wpływu - Cialdini podstawa!
- alchemia manipulacji
- sztuka perswazji
 
W temacie (warto zajrzeć):
- start
- choroby psychosomatyczne
- Oswajamy psychoterapię
- Opisy dolegliwości
 
kreatywność, twórcze myślenie:
- myślenie lateralne
- burza mózgów
- zabawy z problemem
- 6 kapeluszy
- twórczy dialog
- twórczość i zdrowie
 
manipulacja, wywieranie wpływu:
- o manipulacji
- techniki manipulacji
 
NLP - neurolingwistyczne programowanie:
- podstawowe wzorce komunikacji
- metaprogramy
 
inne:
- pomoc psychologiczna
- mapy myśli
- szybkie czytanie
- uśmiechnij sie teraz
- smiech a depresja
- inteligencja emocjonalna a życie
- dwie półkule mózgu
- feng shui
 
praca w grupach, zarządzanie:
- lodołamacze
- scenariusze szkoleń: skupianie uwagi
 
życie codzienne:
- sposoby na chandrę
- stres
- komunikacja 1
- komunikacja 2
 
e-kursy:
- Wywieranie wpływu
- manipulacja, perswazja CD
 

 
Polecam:

trening twórczości, kreatywność


Gazetka Kreatywna, to inicjatywa mająca za zadanie promować twórcze, kreatywne myślenie.

Inteligencja emocjonalna a nasze życie

Aleksander Łamek

Od kilkudziesięciu lat zwraca się uwagę na klasyczną inteligencję, którą mierzy się za pomocą ilorazu inteligencji (IQ). Jednak od dziesięciu lat coraz większą popularnością cieszy się inna forma inteligencji - inteligencja emocjonalna. Jak wykazały badania, klasyczna inteligencja tylko w 20% wpływa na to, jakie odnosimy w życiu sukcesy. Za to aż 80% przypada na inteligencję emocjonalną. Co powoduje, że odgrywa ona aż tak dużą rolę w naszym życiu?

Psychologia wywierania wpływu, psychomanipulacja Wywieranie wpływu i psychomanipulacja
autor: Andrzej Stefańczyk
stron: 194
wejdź: www


 

Powód tego jest prosty - każdy z nas działa poprzez pryzmat swoich uczuć i emocji. Jeśli potrafimy nimi odpowiednio sterować, to możemy wtedy dużo lepiej sterować całym swoim życiem, tak osobistym jak i zawodowym.

Na inteligencję emocjonalną składa się wiele elementów. Jednym z nich jest świadomość aktualnie ogarniających nas emocji. Jest to szczególnie ważne, gdy są to emocje negatywne.

Oto przykład prosto z życia. Jakiś czas temu przechodząc przez ulicę miałem dosyć nieprzyjemną przygodę. Przechodziłem na pasach, gdy z bocznej drogi wyjechał samochód. Jego kierowca zwracając uwagę na to, czy z głównej drogi nic nie jedzie odwrócił głowę do tyłu, zupełnie nie zwracając uwagi na to, co dzieje się przed nim. W efekcie w ogóle mnie nie zauważył.

Zobaczył za to, że jednak zbliża się do niego jakiś samochód, więc dodał mocno gazu, aby jak najszybciej znaleźć się na głównej drodze. Tylko, że na jego drodze stałem ja (a właściwie szedłem). Przed zderzeniem uchroniło mnie to, że instynktownie zrobiłem dwa bardzo szybkie kroki do przodu. W efekcie bok samochodu minął mnie o kilka centymetrów.

Wszystko to stało się w ciągu sekundy. Jednak to wystarczyło, aby wzbudzić we mnie najróżniejszych emocji - od strachu po wściekłość. Pamiętam, że nawet wtedy nieźle zakląłem. Czułem też skok adrenaliny. I w tym momencie zdałem sobie sprawę z tych wszystkich emocji.

To z kolei pozwoliło mi przejść do kolejnego ważnego elementu inteligencji emocjonalnej - wzięcia na siebie odpowiedzialności za swoje emocje.

Mogłem wtedy zdecydować, że albo nadal będę w tych negatywnych emocjach, że zacznę złorzeczyć na kierowcę, itd, albo przyjmę postawę, że przecież kierowca nie zrobił tego specjalnie i w końcu nic mi się nie stało. Zdecydowałem się na to drugie rozwiązanie. Te rozważania w mojej głowie trwały dosłownie moment. Gdy wszedłem na chodnik moje negatywne emocje były już znacznie stonowane. A po kilku krokach zupełnie mnie opuściły.

Zamiast nich pojawiły się emocje pozytywne - wdzięczność dla siebie samego, że udało mi się odpowiednio szybko zareagować na niebezpieczeństwo oraz satysfakcja, że udało mi się szybko zapanować nad negatywnymi emocjami.

Jestem ciekaw jak Wy byście zareagowali w podobnej sytuacji? Od razu muszę zaznaczyć, że umiejętności panowania i sterowania swoimi emocjami nie zdobyłem w ciągu jednego dnia. Wymagało to miesięcy pracy nad sobą. Jednak warto było.

Powyżej podałem dosyć ekstremalny przykład wykorzystania pewnych elementów inteligencji emocjonalnej. Ale można ją stosować we wszystkich sferach naszego życia. Jej opanowanie pozwala m.in. unikać kłótni, lepiej dogadywać się z innymi ludźmi, bardziej cieszyć się życiem, szybciej i skuteczniej osiągać swoje cele.

Możemy też dzięki niej łatwiej przebaczać ludziom, do których chowamy jakieś urazy. Pamiętam jak kiedyś obudziłem się rano i nie mając ochoty wstawać, przez godzinę po kolei odreagowywałem niechęć do osób, które w jakimś stopniu mi się naraziły (tzn. ja tak uważałem). Była to jedna z najbardziej owocnych godzin "leniuchowania". Gdy wstałem w końcu po godzinie, byłem w rewelacyjnym nastroju.

A oto jeszcze kolejny przykład jej zastosowania. Inteligencja emocjonalna pozwala mianowicie nie przejmować się zewnętrznymi czynnikami, które mogą nas wyprowadzać z równowagi, typu najróżniejszego rodzaju hałasami. Niejednokrotnie spotkałem się z sytuacja, gdy osoby, z którymi np. poszedłem do jakiegoś lokalu coś zjeść, prosiły, aby iść gdzie indziej, gdyż przeszkadzał im panujący w nich hałas. Tymczasem ja w ogóle na ten hałas nie zwracałem uwagi.

Proponuję abyś przypomniał sobie wszelkie negatywne stany emocjonalne, w których byłeś w ostatnim miesiącu. Jak się wtedy czułeś? Pewnie niezbyt dobrze. Jeśli chciałbyś nauczyć się jak zacząć panować nad tymi emocjami, to koniecznie zacznij rozwijać swoją inteligencję emocjonalną.




Autor: Aleksander Łamek, prowadzi internetowy kurs „Inteligencja emocjonalna”
 





 

 


hosting, serwer na strone - zapewnia 2be.pl,
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie jakichkolwiek treści bez zezwolenia zabronione.
Zezwalamy na kopiowanie wybranych artykułów zobacz szczegóły: Artykuły do kopiowania za darmo - warunki