inne nasze serwisy:     czas      biznes oferty      inwestowanie      webdesign      kreatywnoŠ      e-marketing      pp

 

Wyrˇ┐nione Ksi▒┐ki:
- psychomanipulacja
- wywieranie wp│ywu - Cialdini podstawa!
- alchemia manipulacji
- sztuka perswazji
 
W temacie (warto zajrzeŠ):
- start
- choroby psychosomatyczne
- Oswajamy psychoterapiŕ
- Opisy dolegliwoÂci
 
kreatywnoŠ, twˇrcze myÂlenie:
- myÂlenie lateralne
- burza mˇzgˇw
- zabawy z problemem
- 6 kapeluszy
- twˇrczy dialog
- twˇrczoŠ i zdrowie
 
manipulacja, wywieranie wp│ywu:
- o manipulacji
- techniki manipulacji
 
NLP - neurolingwistyczne programowanie:
- podstawowe wzorce komunikacji
- metaprogramy
 
inne:
- pomoc psychologiczna
- mapy myÂli
- szybkie czytanie
- uÂmiechnij sie teraz
- smiech a depresja
- inteligencja emocjonalna a ┐ycie
- dwie pˇ│kule mˇzgu
- feng shui
 
praca w grupach, zarz▒dzanie:
- lodo│amacze
- scenariusze szkole˝: skupianie uwagi
 
┐ycie codzienne:
- sposoby na chandrŕ
- stres
- komunikacja 1
- komunikacja 2
 
e-kursy:
- Wywieranie wp│ywu
- manipulacja, perswazja CD
 

 
Polecam:

trening twˇrczoÂci, kreatywnoŠ


Gazetka Kreatywna, to inicjatywa maj▒ca za zadanie promowaŠ twˇrcze, kreatywne myÂlenie.

Stres. Jak z nim walczy─ç?

autor: Iwona Kotłowska

Ci─ůg┼ée zm─Öczenie, os┼éabienie, cz─Öste przezi─Öbienia - to wynik os┼éabienia naszego systemu odporno┼Ťci. Tempo dzisiejszego ┼╝ycia powoduje, ┼╝e „siada” nam odporno┼Ť─ç. To jest tak┼╝e naturalna oznaka stresu.



Czym jest stres?

W dzisiejszych czasach stres jest chorob─ů cywilizacyjn─ů. Stres to reakcja naszego cia┼éa i umys┼éu na jak─ů┼Ť sytuacj─Ö – realn─ů lub wyobra┼╝on─ů. Kiedy┼Ť m├│wili┼Ťmy o nim nerwy czy niepok├│j, a teraz wszyscy m├│wi─ů o zestresowaniu. Pionierem w stworzeniu definicji stresu by┼é Hans Seleye. Jednak jego rozumienie stresu skupia si─Ö tylko na stronie fizjologicznej. Na obecn─ů epok─Ö to za ma┼éo – nie jest to uj─Öcie ca┼éo┼Ťciowe.

Psychologia wywierania wp│ywu, psychomanipulacja Wywieranie wp│ywu i psychomanipulacja
autor: Andrzej Stefa˝czyk
stron: 194
wejd╝: www


 


Sk─ůd si─Ö bierze stres?

Najcz─Ö┼Ťciej ┼║r├│d┼éem stresu jest:
• niepok├│j o przysz┼éo┼Ť─ç (np. zamartwianie si─Ö tym co b─Ödzie jutro)
• presja czasu i narzucone terminy (wszystko na „wczoraj”)
• nadmiar lub brak zaj─Ö─ç i pracy,
• zbyt wysokie wymagania wobec nas, du┼╝e ograniczenia a ma┼ée wsparcie,
• nasza ambicja i nierealne cele,
• frustracja, niemo┼╝no┼Ť─ç wp┼éyni─Öcia na dan─ů sytuacj─Ö (np. korki),
• nieodpowiednie od┼╝ywianie (np. nadmiar soli).
Wi─Ökszo┼Ť─ç stres├│w jest wynikiem tego, co dzieje si─Ö w naszej g┼éowie, a nie tego jak funkcjonuje cia┼éo. Cz─Östo jest rezultatem naszego wewn─Ötrznego konfliktu, kt├│rego nie dostrzegamy.

Jak nauka podchodzi do stresu dzisiaj?

W walce ze stresem zalecano nam najcz─Ö┼Ťciej usuwanie skutk├│w np. ─çwiczenia fizyczne, odpr─Ö┼╝aj─ůc─ů k─ůpiel, p├│j┼Ťcie do kina czy masa┼╝. Nie przynosi to jednak na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö oczekiwanych rezultat├│w czyli usuni─Öcia przyczyn. Nowoczesna nauka w walce ze stresem wraca do korzeni. Odkryto bowiem to, co ju┼╝ dawno by┼éo wiadomo – emocje i umys┼é tak┼╝e s─ů odpowiedzialne za stres. I to w┼éa┼Ťnie jest podej┼Ťcie ca┼éo┼Ťciowe, holistyczne, czyli za┼éo┼╝enie jedno┼Ťci ducha i cia┼éa.
Z najnowszych bada┼ä wynika, ┼╝e to, czy zachorujemy z powodu stresu zale┼╝y od tego, jak b─Ödziemy reagowa─ç, co b─Ödziemy czu─ç, my┼Ťle─ç, jak si─Ö zachowamy. Kluczowym czynnikiem jest tu si┼éa naszej psychiki. Wiemy tak┼╝e dzi─Öki Psychoneuroimmunologii (nauce o odporno┼Ťci), ┼╝e stres wp┼éywa na ca┼éy organizm. Nasz uk┼éad nerwowy, hormonalny czy immunologiczny (odporno┼Ť─ç) jest podatny na stres tak samo, jak nasze serce czy ┼╝o┼é─ůdek. To dlatego chorujemy i ┼éatwiej ulegamy grypie, kiedy jeste┼Ťmy pod wp┼éywem stresu.

Cechy sprzyjaj─ůce odporno┼Ťci na stres

Profesor Henry Dreher, kt├│ry zaj─ů┼é si─Ö stresem ca┼éo┼Ťciowo, zebra┼é do┼Ťwiadczenia wielu naukowc├│w w jedn─ů ca┼éo┼Ť─ç. Opracowa┼é zbi├│r cech i postaw, kt├│re sprzyjaj─ů odporno┼Ťci na stres. Wyra┼╝a si─Ö to w konkretnych postawach i zachowaniach. S─ů to: czynnik ACE (zauwa┼╝anie-po┼é─ůczenie-wyra┼╝enie), zdolno┼Ť─ç do zwierze┼ä, si┼éa charakteru, asertywno┼Ť─ç, zaufanie i zwi─ůzki, zdrowe pomaganie, wszechstronna osobowo┼Ť─ç. Profesor Aleksander Teisseyre z Instytutu Psychoimmunologii dodaje jeszcze jedn─ů cech─Ö: uwa┼╝no┼Ť─ç - czyli skupiony umys┼é.

Czynnik ACE

Wykorzystano tutaj badania psychologa Gary E. Schwarza. Odkry┼é on, ┼╝e ludzie, kt├│rzy "wnikaj─ů" do swojego wn─Ötrza i zauwa┼╝aj─ů sygna┼éy swojego cia┼éa i umys┼éu (np. b├│l, zm─Öczenie, smutek, z┼éo┼Ť─ç i przyjemno┼Ť─ç) maj─ů wy┼╝sz─ů odporno┼Ť─ç i zdrowszy uk┼éad kr─ů┼╝enia. Schwartz zauwa┼╝a, ┼╝e emocje nios─ů wa┼╝ne informacje zwrotne. To wa┼╝ny komunikat naszego organizmu. Z┼éo┼Ť─ç, strach czy martwienie si─Ö m├│wi─ů nam, ┼╝e s─ů one niezb─Ödne dla naszego dobrego samopoczucia. Trzy czynniki wyr├│┼╝nione przez Schwarza, kt├│re pomagaj─ů nam w takiej samo┼Ťwiadomo┼Ťci to: attention (zauwa┼╝anie), connection (po┼é─ůczenie), expression (wyra┼╝enie).
Kiedy:
• A - zauwa┼╝amy emocje i uczucia w momencie kiedy si─Ö pojawiaj─ů
• C - dopuszczamy je do ┼Ťwiadomo┼Ťci, „┼é─ůczymy” si─Ö z nimi, staramy si─Ö zrozumie─ç (dlaczego czuj─Ö to, co czuj─Ö?) i odnosimy do aktualnej sytuacji
• E - i odpowiednio wyrazimy,
to wtedy przywrócimy równowagę w naszym systemie umysł-ciało.

Zdolno┼Ť─ç do zwierze┼ä

Ameryka┼äski psycholog James W. Pennebaker przeprowadzi┼é badania, z kt├│rych wynika ┼╝e osoby, kt├│re zwierzaj─ů si─Ö innym ze swoich sekret├│w, prze┼╝y─ç czy uczu─ç s─ů o wiele mniej podatni na choroby i maj─ů lepsze samopoczucie. Uwa┼╝a on, ┼╝e utrzymywanie swoich przemy┼Ťle┼ä w sekrecie, nawet przed samym sob─ů, poch┼éania ogromne pok┼éady energii psychicznej i fizycznej. T┼éumienie emocji pr─Ödzej czy p├│┼║niej negatywnie odbija si─Ö na zdrowiu. Idzie za tym os┼éabienie i mniejsza odporno┼Ť─ç na r├│┼╝nego rodzaju choroby. U os├│b, kt├│re potrafi─ů si─Ö szczerze zwierzy─ç z dr─Öcz─ůcych problem├│w, stwierdzono natomiast znaczny wzrost ┼╝ywotno┼Ťci kom├│rek T, maj─ůcych najwi─Öksz─ů zdolno┼Ť─ç niszczenia kom├│rek chorobowych.

Siła charakteru

Psycholog Suzanne Ouellette w swoich badaniach skupiła się na sile naszego charakteru. Odkryła, że zaangażowanie w wydarzenia (a nie ucieczka), szukanie wpływu na rezultat i traktowanie stresu jako wyzwania (a nie jako porażki) sprawia, że rzadziej zapadamy na chroniczne choroby i mamy mocniejszy układ immunologiczny.

Asertywno┼Ť─ç

George F. Solomon wykaza┼é, ┼╝e ludzie wyra┼╝aj─ůcy asertywnie swoje potrzeby i uczucia s─ů silniejsi i maj─ů bardziej zbalansowany uk┼éad odporno┼Ťciowy. O tych, kt├│rzy dbaj─ů o zaspokojenie swoich potrzeb szanuj─ůc jednocze┼Ťnie prawa innych m├│wi si─Ö, ┼╝e s─ů asertywni.

Zaufanie i zwi─ůzki

Kolejny psycholog David McClelland, udowodni┼é, ┼╝e ludzie zdolni do stworzenia bezinteresownych zwi─ůzk├│w (partnerstwo, przyja┼║┼ä, rodzicielstwo) mniej choruj─ů. Te g┼é─Öbokie relacje bazuj─ů na mi┼éo┼Ťci i ufno┼Ťci.

Zdrowe pomaganie, altruizm

Badacz Alan Luks zauwa┼╝y┼é, ┼╝e ludzie, kt├│rzy s─ů wolontariuszami, anga┼╝uj─ů si─Ö w pomaganie innym wykazuj─ů wi─Ökszy optymizm i pogodniejsze podej┼Ťcie do ┼╝ycia. Jednocze┼Ťnie spada poczucie przygn─Öbienia, depresji i bezsilno┼Ťci a wzrasta poczucie wi─Özi z innymi.

Wszechstronna osobowo┼Ť─ç

To badania psycholog Patrici Linville. R├│┼╝norodne cechy naszej osobowo┼Ťci wyra┼╝ane s─ů poprzez r├│┼╝ne zainteresowania i r├│┼╝ne role w naszym ┼╝yciu, np.: hobby, zainteresowania zawodowe, wolontariat, dzia┼éania artystyczne itp. Im bardziej r├│┼╝norodna jest osobowo┼Ť─ç, tym bardziej jeste┼Ťmy odporni na ┼╝yciowe wahania „w g├│r─Ö” i „w d├│┼é”.

Jak t─Ö wiedz─Ö wykorzysta─ç?

„Wzmacnianie zdrowych cech wymaga pracy nad sob─ů i regularnej praktyki. Trening pod kierunkiem psychologa mo┼╝e przyspieszy─ç ten proces. Dobr─ů metod─ů jest rozpoczynanie od prostych podstawowych kompetencji, mo┼╝liwych do nauczenia w jeden weekend.”- twierdzi prof. Aleksander Teisseyre. „Taki trening powinien by─ç oparty na zasadzie: od prostych kompetencji do trwa┼éych, konstruktywnych postaw przynosz─ůcych si┼é─Ö i zdrowie.”
Jedna z zasad psychoterapii, kt├│rej stosowanie uczy nas funkcjonowania w stresie i dzi─Öki kt├│rej unikniemy wielu problem├│w m├│wi: „Daj mi odwag─Ö, by zmieni─ç to, co zmieni─ç mog─Ö, i daj mi si┼é─Ö, by pogodzi─ç si─Ö z tym, na co nie mam wp┼éywu. I naucz mnie odr├│┼╝nia─ç jedno od drugiego”. Pami─Ötajmy – to od nas zale┼╝y nasze ┼╝ycie, i to jak je prze┼╝yjemy.
W wykorzystaniu tej wiedzy w ┼╝yciu codziennym pomo┼╝e ci darmowy 10-dniowy e-kurs „Nowoczesne sposoby radzenia sobie ze stresem" (www.stres.eduinnowacja.pl).


Źródła:
Henry Dreher "The Immune Power Personality: 7 Traits You Can Develop to Stay Healthy"
Aleksander Teisseyre „Nowe spojrzenie na stres”


----------

Iwona Kotłowska - specjalista i trener z dziedziny Rozwoju Osobistego.
W┼éa┼Ťcicielka firmy szkoleniowej http://www.eduinnowacja.pl/
Mo┼╝esz pisa─ç: biuro@eduinnowacja.pl

----------

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!


 





 

 


hosting, serwer na strone - zapewnia 2be.pl,
Wszelkie prawa zastrze┐one. Kopiowanie jakichkolwiek treÂci bez zezwolenia zabronione.
Zezwalamy na kopiowanie wybranych artyku│ˇw zobacz szczegˇ│y: Artyku│y do kopiowania za darmo - warunki