inne nasze serwisy:     czas      biznes oferty      inwestowanie      webdesign      kreatywno      e-marketing      pp

 

Wyr罂nione Ksi笨ki:
- psychomanipulacja
- wywieranie wp硑wu - Cialdini podstawa!
- alchemia manipulacji
- sztuka perswazji
 
W temacie (warto zajrze):
- start
- choroby psychosomatyczne
- Oswajamy psychoterapi
- Opisy dolegliwo禼i
 
kreatywno舵, tw髍cze my秎enie:
- my秎enie lateralne
- burza m髗g體
- zabawy z problemem
- 6 kapeluszy
- tw髍czy dialog
- tw髍czo舵 i zdrowie
 
manipulacja, wywieranie wp硑wu:
- o manipulacji
- techniki manipulacji
 
NLP - neurolingwistyczne programowanie:
- podstawowe wzorce komunikacji
- metaprogramy
 
inne:
- pomoc psychologiczna
- mapy my秎i
- szybkie czytanie
- u秏iechnij sie teraz
- smiech a depresja
- inteligencja emocjonalna a 縴cie
- dwie p蟪kule m髗gu
- feng shui
 
praca w grupach, zarz眃zanie:
- lodo砤macze
- scenariusze szkole: skupianie uwagi
 
縴cie codzienne:
- sposoby na chandr
- stres
- komunikacja 1
- komunikacja 2
 
e-kursy:
- Wywieranie wp硑wu
- manipulacja, perswazja CD
 

 
Polecam:

trening tw髍czo禼i, kreatywno舵


Gazetka Kreatywna, to inicjatywa maj眂a za zadanie promowa tw髍cze, kreatywne my秎enie.

Kreatywno艣膰: Metoda Sze艣ciu Kapeluszy

Metoda sze艣ciu kapeluszy zosta艂a stworzona przez Edwarda De Bono, tw贸rc臋 poj臋cia "my艣lenie lateralne". Idea sze艣ciu kapeluszy pozwala na tw贸rcze podej艣cie do rozwi膮zywania problem贸w, wskazuje sze艣膰 r贸偶nych stron, z jakich mo偶na na dany problem postrzega膰.

Metoda ta jest prosta, praktyczna i skuteczna, zosta艂a zaakceptowana przez 艣rodowisko edukacyjne, korporacje i organizacje na ca艂ym 艣wiecie. Sze艣膰 kapeluszy zmienia dyskusje ze zwyk艂ego argumentowania i bronienia swoich racji w konstruktywn膮 dyskusj臋, ca艂a idea polega na sztucznym przyj臋ciu okre艣lonego stanowiska w danej sprawie. Dzi臋ki czemu nikt nie jest zbytnio emocjonalnie zwi膮zany z bronieniem swoich racji, a jednocze艣nie mo偶e wyra偶a膰 swoje uczucia (w danym kapeluszu) bez potrzeby przejmowania si臋 tym, co pomy艣l膮 inni. Umo偶liwia wygospodarowanie czasu na 艣wiadomy wysi艂ek tw贸rczy w danym czasie, wprowadza pewien porz膮dek tworzenia, przy jednoczesnym braku obaw pomini臋cia jakiego艣 aspekt problemu.

Psychologia wywierania wp硑wu, psychomanipulacja Wywieranie wp硑wu i psychomanipulacja
autor: Andrzej Stefa馽zyk
stron: 194
wejd: www


 



Gdzie stosowa膰 technik臋 6 kapeluszy?

Technik臋 t臋 mo偶na por贸wna膰 do ma艂ej zabawy w teatrzyk. Ja bawi臋 si臋 sam jak nie mam nikogo dooko艂a, poprostu wyznaczam sobie po kilka minut na dany kapelusz i w danym czasie my艣l臋 tak, a nie inaczej zapisuj膮c swoje spostrze偶enia. Pracuj膮c t膮 technik膮 w grupkach (w firmach, w czasie spotka艅, zebra艅, czy nawet na lekcjach) mo偶emy przyj膮膰 wiele strategii, praktycznie ka偶da dobra w zale偶no艣ci od sytuacji, mo偶na ca艂膮 grupka zak艂ada膰 jeden kapelusz, w danym czasie, a mo偶na si臋 podzieli膰 rolami i dyskutowa膰 ze sob膮 w r贸偶nych kapeluszach, zmieniaj膮c je od czasu do czasu. Chc膮c na przyk艂ad komu艣 wyt艂umaczy膰 jaki艣 argument zak艂adamy i prosimy o w艂o偶enie takiego, a nie innego kapelusza, zamiast wymy艣la膰 kolejne argumenty.



W ka偶dym kapeluszu my艣limy inaczej!

Kapelusz Czerwony - emocje

"Jakie uczucia wchodz膮 tutaj w gr臋?"

Czerwony kapelusz czerwony kapelusz silnie zwi膮zany jest z wyra偶aniem emocji, nami臋tno艣ci, impulsywno艣ci i uczuciowym przejaskrawianiem rzeczywisto艣ci. Czerwony kapelusz za najwa偶niejszy aspekt problemu uznaje wra偶enia, intuicje, przeczucia i uczucia.

Kolor ten jest pewnego rodzaju w艂膮cznikiem uczu膰, ka偶da czynno艣膰, rzecz wi膮偶e si臋 z nimi, zak艂adaj膮c ten kapelusz mamy nakaz ich wyra偶ania. Pozbywamy si臋 obiektywizmu, wszystko w tym kolorze wyra偶amy, subiektywnie, co艣 si臋 podoba lub nie. Nie pytamy dlaczego co艣 lubimy bardziej lub mniej, to s膮 nasze uczucia i mamy wolno艣膰 ich wyra偶ania w tym przebraniu. Decyzje podejmowane w tym kolorze mog膮 by膰 nawet irracjonalne, przy emocjonalnym podej艣ciu nie ma czasu na racjonalne my艣lenie, decyzje mog膮 by膰 szybkie i gwa艂towne, emocja jest reakcj膮 na pierwsze wra偶enie.

Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e my艣liciel powinien by膰 pozbawiony emocji, 偶e emocje zak艂贸caj膮 my艣lenie. Jednak trzeba pami臋ta膰 ze ka偶da decyzja wymaga emocji. Czerwony kapelusz nadaje subiektywnego znaczenia my艣leniu. W pracy grupowej pozwala na otwarte wyra偶anie uczu膰, bez ich chowania i ukrywania, przecie偶 to tylko odgrywanie r贸l, nie wyra偶amy uczu膰 tylko odgrywamy rol臋 ;)


Kapelusz Bia艂y - obiektywizm

Bia艂y kapelusz bia艂y kapelusz jest ca艂kowitym przeciwie艅stwem czerwonego, wskazuje na czysto艣膰, sterylno艣膰, neutralno艣膰 i logik臋. Bia艂y kapelusz zajmuje si臋 faktami i liczbami. Bia艂膮 rol臋 mo偶na por贸wna膰 do roli komputera, istnieje pewien obiektywny algorytm post臋powania, do kt贸rego si臋 stosujemy, nie ma uczu膰, nie ma emocji jest tylko to, co da si臋 racjonalnie przedstawi膰.

Kolor bia艂y jest w艂膮cznikiem fakt贸w, np. m贸wimy: "teraz wk艂adamy bia艂y kapelusz i analizujemy same fakty", nale偶y pami臋ta膰, 偶e o faktach si臋 nie dyskutuje, one istniej膮. One musza by膰 jak najbardziej obiektywne w pewnym aspekcie np. "ten budynek ma 10 lat". Bia艂y kapelusz stosujemy, zwykle na pocz膮tku zmiany w膮tku. Przyk艂ad, gdy przechodzimy do omawiania problemu niskich p艂ac, najpierw musimy spyta膰 o to, jakie s膮 rzeczywiste p艂ace, wtedy w艂a艣nie stosujemy ten kolor. Bialy pos艂uguje si臋 konkretnymi zestawami informacji, statystykami, dokumentami, analizami. Cz艂owiek w bia艂ym nie ocenia zdarze艅, tylko wyjawia dane na konkretny temat i komentuje w granicach posiadanych informacji.

Nale偶y pami臋ta膰, o tym ze fakty nie zawsze musz膮 by膰 faktami. Wi臋kszo艣膰 tak zwanych fakt贸w to poprostu osobiste uwagi, poczynione w dobrej wierze, lub co艣, co uznajemy za fakt. Dlatego dobrze jest czasem zastosowa膰 podzia艂 na fakty sprawdzone, fakty oparte na wierze, fakty "na og贸艂", czy te偶 zastosowa膰 inn膮 skal臋 prawdopodobie艅stwa. Na przyk艂ad czy stwierdzenie, ze "kobiety maluj膮 paznokcie" jest faktem? Mo偶emy tu zastosowa膰 np. skal臋 prawdopodobie艅stwa, lub bardziej sprecyzowa膰 fakty np. "kobiety kt贸re mog膮 by膰 zainteresowane naszym produktem (zmywaczem do paznokci) maluj膮 paznokcie".

Stosuj膮c si臋 do zasad dobrego dialogu tw贸rczego, mo偶emy przyj膮膰, 偶e wszystko to z czym przyst臋pujemy do rozwi膮zania problemu, czyli nasza pierwotna wiedza na dany temat, znajduje si臋 w bia艂ym kapeluszu. Dobrze jest za tym jako pierwszy punkt spotkania okre艣li膰, bia艂y kapelusz jako przedstawienie problemu.



Kapelusz Czarny - pesymizm

Czarny kapeluszkapelusz czarny to podej艣cie logiczno pesymistyczne, negatywne, ma ocenia膰 i ostrzega膰 przed zagro偶eniami. Cz艂owiek w czarnym nakryciu g艂owy, nadmiernie krytykuje rzeczywisto艣膰, widzi tylko z艂e jej aspekty. Czarny 艣wiat jest pe艂en zagro偶e艅, pe艂en negatywizmu i niepowodze艅.

Zadaniem zak艂adaj膮cego czarny kapelusz jest wykazanie wszystkich wad, niedoci膮gni臋膰, brak贸w i zagro偶e艅. Czarny kapelusz szuka dziury w ca艂ym, sprawdza czy wszystko do tej pory omawiane napewno jest s艂uszne. Pokazuje wszystkie konsekwencje, kt贸re mog膮 wynikn膮膰 z przyj臋tego rozwi膮zania.

Czarny kapelusz zadaje pytania, docieka prawdy, patrzy w przysz艂o艣膰 np. "co si臋 stanie gdy?", czy te偶 "sk膮d wiesz 偶e?". Za wszelk膮 cen臋 pr贸buje wykaza膰, 偶e kto艣 mo偶e si臋 myli膰. Poszukuj膮c bezpiecze艅stwa czarny kapelusz wykazuje wszystkie niedoci膮gni臋cia, wszystkie luki, sprawdza czy wszystko jest zgodne z prawem. Kolejn膮 cech膮 czarnego jest oszcz臋dno艣膰, zar贸wno czasu jak i innych 艣rodk贸w, sprawdza on czy rozwi膮zanie przyniesie odpowiednie korzy艣ci, czy jeste艣my w stanie wprowadzi膰 w 偶ycie rozwi膮zanie, ile czasu zajmie w por贸wnaniu z innymi.

Krytykowa膰 jest 艂atwo, wr臋cz bardzo 艂atwo, zawsze mo偶na powiedzie膰 "nie bo nie", albo "nie bo ten cz艂owiek jest g艂upi, to i jego pomys艂y s膮 g艂upie". Zawsze znajdziemy ogromn膮 ilo艣膰 przyk艂ad贸w by kogo艣, lub co艣 skrytykowa膰. Nie o to jednak chodzi, krytykowa膰 w czarnym kapeluszu TAK, ale z umiarem. Krytyka ma wskaza膰 elementy, o kt贸rych nale偶y bezwzgl臋dnie pami臋ta膰 i zwr贸ci膰 na nie uwag臋. Czarny kapelusz pozwala na spostrze偶enie wszystkich zagro偶e艅 zwi膮zanych z danym rozwi膮zaniem, nie powinien jednak blokowa膰 dyskusji.



Kapelusz 呕贸艂ty - optymizm

Ubranie 偶贸艂tego kapelusz zoltykapelusza, to przyj臋cie pozytywnej postawy, mo偶na powiedzie膰 wr臋cz optymizm totalny. 呕贸艂ty 艣wiat jest radosny, widzi tylko pozytywne aspekty rozwi膮zania. 呕贸艂ty kapelusz jest dok艂adnym przeciwie艅stwem czarnego. 呕贸艂te my艣lenie to ciekawo艣膰, przyjemno艣膰 i poszukiwanie rado艣ci.

Za艂o偶enie 偶贸艂tego kapelusza to zamiana w przedsi臋biorc臋. Przedsi臋biorca widzi te korzy艣ci, kt贸rych inni nie spostrzegaj膮 na pierwszy rzut oka. Cz艂owiek w z贸艂tym kapeluszu, ma za zadanie wskaza膰 wszystkie, nie tylko te oczywiste korzy艣ci. Mo偶e odwo艂ywa膰 si臋 nie tylko do logiki, praktyki, ale tak偶e do marze艅 i nadziei.

呕贸艂ty jest przepe艂niony wiar膮 w sukces i powodzenie, wsz臋dzie dooko艂a znajduj膮 si臋 nagrody, kt贸re 偶贸艂ty ma za zadanie pokaza膰. 呕贸艂ty wskazuje najlepsze wyniki w przysz艂ych statystykach i prognozach, koncentruje si臋 tylko i wy艂膮cznie na pozytywnych aspektach. Rozwa偶a wszystkie mo偶liwo艣ci i korzy艣ci, nawet te, kt贸re wykraczaj膮 poza rozpatrywany problem.

My艣lenie w 偶贸艂tym kapeluszu bada i analizuje korzy艣ci, szuka dla nich logicznego poparcia. Przepe艂nione eufori膮, jest bardzo konstruktywne i p艂odne w nowe pomys艂y.



Kapelusz Zielony - mo偶liwo艣ci

Ziele艅 kapelusz zielony to kolor urodzaju, rozwoju, wyrastania ro艣lin. Zielony kapelusz jest pe艂en pomys艂贸w, pe艂en nowych mo偶liwo艣ci.

Cz艂owiek w zielonym ma za zadanie pokaza膰 nowe spojrzenie, nowe punkty widzenia rzeczywisto艣ci. Zielony "nie dr膮偶y" starych pomys艂贸w, zielony ukazuje nowe drogi. Nie ma obowi膮zku logicznego post臋powania , wa偶ne jest 偶e znajduje nowe drogi. Zak艂adanie zielonego kapelusza pozwala nawet na odgrywanie roli kompletnie nielogicznego "g艂upka". Zielony nie trzyma si臋 regu艂, ma za zadanie dzia艂a膰 inaczej ni偶 karz膮 wzorce.

Stosuj膮c zielony kapelusz powinni艣my wystrzega膰 si臋 my艣li b臋d膮cych domen膮 innych kolor贸w, zielony nie widzi krytyki, nie widzi r贸wnie偶 obiektywizmu. Wiele szalonych pomys艂贸w przekszta艂cono na ca艂kiem racjonalne, to przekszta艂cenie jest zadaniem innych kapeluszy, zielonemu natomiast pozostaje odnajdywanie pomys艂贸w.

Kolor ten pokazuje nowo艣ci, nie pozwala sta膰 w miejscu, dla tego koloru wszystko jest w ruchu. Rzeczywisto艣膰 jest ci膮g艂膮 zmian膮, zastana rzecz, pr臋dzej czy p贸藕niej przybierze nowy kszta艂t. Dane zdarzenie mo偶na por贸wna膰 do nasionka, z kt贸rego nie wiadomo gdzie i kiedy wyro艣nie zielony str膮czek, a potem zupe艂nie nowa ro艣linka - idea. To w艂a艣nie zielony sprawia, 偶e mo偶emy szuka膰 przysz艂o艣ci, szuka膰 nowych rozwi膮za艅, w tym co zdawa艂oby si臋 ju偶 istnie膰 i "mocno st膮pa膰 po ziemi".

Zielony szuka kolejnych alternatywnych rozwi膮za艅. Dla tego koloru, nawet ostateczne rozwi膮zanie, nie jest ostatecznym, je艣li tylko zosta艂o odrobin臋 czasu na poszukiwania dalej.



Kapelusz Niebieski - organizacja

Cz艂owiek w kapelusz niebieski niebieskim kapeluszu to ch艂odny bezstronny obserwator. Jego naczelnym zadaniem jest kontrola toku my艣lenia, to niebieski ma plan on narzuca dyscyplin臋.

Zak艂adaj膮c niebieski kapelusz, wy艂膮czamy wszystkie problemy zwi膮zane z zagadnieniem, nie my艣limy o nich na chwil臋. Zamiast tego my艣limy o tym co teraz powinni艣my zrobi膰, jaki kapelusz w艂o偶y膰? Niebieski nie tylko kontroluje, niebieski porz膮dkuje oraz okre艣la ograniczenia i priorytety, nie pozwala wychodzi膰 poza okre艣lone granice.

To niebieski programuje wygl膮da艂 ca艂ej sesji, jaki kapelusz w艂o偶y膰 najpierw, a jaki p贸藕niej. Przyk艂adowo gdy omawiana kwestia wi膮偶e si臋 z du偶ymi emocjami, dobrze jest w艂o偶y膰 najpierw czerwony kapelusz.

W trakcie dyskusji, dodatkowym zadaniem niebieskiego jest monitorowanie ca艂ego procesu, to niebieski kapelusz komentuje ost臋p dyskusji, to niebieski kapelusz sporz膮dza opis. Do niego r贸wnie偶 nale偶y sporz膮dzenie wniosk贸w.



Podsumowanie

G艂贸wn膮 zalet膮 tej metody podczas pracy z wi臋ksza ilo艣ci膮 os贸b jest odgrywanie r贸l. Bawi膮c si臋 w teatrzyk cz艂owiek nie ukrywa swoich emocji, nie ukrywa tego co czuje, m贸wi to co uwa偶a 偶e powinien powiedzie膰 w danym kapeluszu, a nie to co wypada powiedzie膰. Metoda ta pozwala na ca艂kowicie szczere rozmowy pod pretekstem przybierania kapeluszy.

Ponadto technika sze艣ciu kapeluszy, pozwala na dowolne uporz膮dkowanie pracy nad ka偶dym zagadnieniem. Umo偶liwia my艣licielowi skupienie si臋 w danej chwili na tylko jednej rzeczy, np. zamiast zajmowa膰 si臋 emocjami, b臋dzie on tworzy艂 nowe idee, podczas gdy na emocje przyjdzie odpowiedni czas.

Technika ta broni nas r贸wnie偶 przed zbytnio monotonnym podej艣ciem do zagadnie艅. Gdy widzimy 偶e zbytnio dr膮偶ymy jeden aspekt, wiemy 偶e nadszed艂 czas na zmian臋 kapelusza, a wi臋c zmian臋 postrzegania.

BIBLIOGRAFIA:
De Bono Edward: My艣lenie r贸wnoleg艂e, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998 r.
De Bono Edward: Sze艣膰 kapeluszy, czyli sze艣膰 sposob贸w my艣lenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1997 r.

Tomek Urban, 2006 III 06


(artyku艂 dost臋pny do przedruku)


 





 

 


hosting, serwer na strone - zapewnia 2be.pl,
Wszelkie prawa zastrze縪ne. Kopiowanie jakichkolwiek tre禼i bez zezwolenia zabronione.
Zezwalamy na kopiowanie wybranych artyku丑w zobacz szczeg蟪y: Artyku硑 do kopiowania za darmo - warunki